Spaudoje

Šeimos Bankas žurnalui „Investuok“ rengia straipsnių ciklą. Pirmą šio ciklo straipsnį pateikiame Jūsų dėmesiui.

Vaikų finansinis auklėjimas

Žurnalas „Investuok“ su projektu „Šeimos bankas“ pradeda straipsnių ciklą apie finansinį vaikų lavinimą. Šis ciklas neatsitiktinai pateko į rubriką „Taupyk“ – drauge pasiaiškinsime, kaip vaikų lavinimas gali padėti taupyti šeimos biudžetą. Straipsnių ciklą sudarys šios temos: Vaikas ir sveika mityba; Vaikas ir pinigai; Darbo santykiai šeimoje; Buitinis taupymas vaikams; Pirkimo įgūdžiai; Savęs atstovavimo įgūdžiai; Motyvavimas tobulėti ir mokytis; Pinigų taupymo įgūdžiai; Tiesa apie melą ir melas apie tiesą; Paauglystės krizė; Mažieji cezariai (skaldyk ir valdyk); Ką man veikti? Registruotis į žurnalo „Investuok“ organizuojamus finansinių vaiko įgūdžių lavinimo seminarus galima tinklalapyje www.kurinvestuoti.lt arba portale SeimosBankas.lt.

Nepykite, jei vaikas jus nuolat pergudrauja

Visi tėvai anksčiau ar vėliau susiduria su būtinybe duoti vaikui pinigų asmeniniams poreikiams patenkinti. Ir jeigu tuo metu vaikas neturi suformuotų tinkamų įgūdžių, jo elgesys su pinigais gali būti neprognozuojamas.

Mano pažįstamas taip pagrindė savo auklėjimo metodus: neduodu sūnui (12 m.) pinigų,nes jis nemoka su jais elgtis. Jis pasakojo, kad nuvežęs sūnų į stovyklą paliko pinigų bilietui namo. Paskutinę stovyklos dieną sūnus skambina apsiverkęs: „Tėti, atvažiuok manęs paimti, aš vienas stotelėje be bilieto ir pinigų“. Pasirodo, pinigus vaikas išleido saldumynams. Man pasidomėjus, ar vaikas anksčiau gaudavo pinigų savo poreikiams, mano draugas atsakė, kad negavo ir dar, matyt, ilgai negaus. Liūdna ir dėl draugo, ir dėl vaiko. Mano bendraamžio sūnaus nuosavos piniginės lėšos tuo metu viršijo 1 000 litų. Supratau, kad idėjos, kaip padidinti vaikų finansinį savarankiškumą bei taupyti šeimos biudžetą gali būti naudingos ir kitoms šeimoms. Tačiau finansinių vaiko įgūdžių lavinimas turėtų prasidėti dar iki duodant pinigus į rankas, kaip mokymas vairuoti pradedamas klasėse, bet ne už vairo. Auklėdami savo vaikus turime pripažinti, kad mūsų pavyzdys jiems daro stipresnę įtaką nei mūsų pamokslai. Vaikai nuolat stebi savo tėvus bei kitus suaugusiuosius ir suaugusiųjų gyvenimui rengiasi juos mėgdžiodami. Šitaip jie sužino, kad pinigai reikalingi tik tam, kad juos iškeistume į tai, ko nori. Kolega juokėsi, kai prisiminė, kad pamėginęs savo vaikui pasakyti, jog jo norui dabar nėra pinigų, išgirdo rimtą pasiūlymą: „Nueik prie sienos (suprask – bankomato) ir pasiimk“. Pro vaikų akis praslysta, į jų akiratį nepatenka kitos pinigų pasaulio dedamosios: kaip jie uždirbami, kiek jie kainuoja, kiek (ir kad) kainuoja šiluma, vanduo ir elektra, kuo skiriasi norai nuo poreikių ir t. t. Kol tėvai neranda laiko ar būdų supažindinti vaikus su kaip galima pilnesniu pinigų pasaulio paveikslu, tol vaikai bus nenuilstantys kišenpinigių siurbliukai. Tėvams beliks piktintis savo atžalų apetitu pinigams, dejuoti dėl žalos, kurią vaikai daro savo organizmui, ir keikti save už tai, kad patys šią žalą finansuoja. Kad suprastume, kaip pratinti vaikus prie pinigų, reikia suprasti, kaip žmogus priima sprendimus dėl pinigų, kaip jis nusprendžia, kam ir kada juos leisti, kas tiems sprendimams daro įtaką ir motyvuoja. Visais atvejais veikia ištisa sistema įsitikinimų, vertybinių nuostatų, įpročių, silpnybių, išorinių įtakų, informacijos, socialinių ryšių ir kt. Vaikų finansinis auklėjimas turi būti sistemingas, susietas su visais vaiko gyvenimo aspektais. Per metus pasistengsime išnagrinėti temas, kurios Jums turėtų padėti susikurti savo vaiko finansinio auklėjimo sistemą.

Mažieji cezariai

Šeima – pirmoji sistema, lemianti vaiko auklėjimą. Šeimos įtaka vaiko lavinimui priklauso nuo vaiko ir šeimos amžiaus, šeimos vidinės kultūros. Du suaugę žmonės kurdami šeimą atsineša į ją savo supratimą, kaip procesai turi vykti šeimoje. Kuo jaunesnė šeima, kuo joje skirtingesni požiūriai, tuo chaotiškesnėje, neapibrėžtesnėje ir sunkiau suprantamoje sistemoje atsiduria vaikas. Čia lemiamą partiją ima groti vidinė kultūra. Kuo efektyviau ir kuo atviriau vaikui priiminėjami sprendimai, tuo efektyviau formuojasi nuosava vaiko sistema, kuriasi įgūdžiai būtini sistemai tobulinti, o ateityje ir naujai sistemai kurti drauge su antrąja puse bei ją perduoti savo vaikams. Jei vaikas auga jau nusistovėjusioje sistemoje, jam belieka perimti „galutinį produktą“. Deja, nei vienas nesame tobulas ir nei viena šeima neišvengia nuomonių skirtumų. Patys savaime nuomonių skirtumai nėra blogis, jų buvimas suteikia progą rasti geresnį sprendimą. Tuo tarpu vaikai elgiasi taip, tarsi būtų išsistudijavę Romos imperijos istoriją. (Neapleidžia nuojauta, kad visi gimsta genijais, tik ne visi jais išlieka). Vaikai tobulai moka išpešti sau naudos iš tėvų nuomonių skirtumų. Visi tėvai turi tokios skaudžios patirties. Kas dar neturit ir abejojat – pasikalbėkit su augesnių vaikų turinčiais kolegomis. Vaiko gebėjimas planuoti savo veiksmus ir ateitį formuojasi palaipsniui. Kuo vaikas mažesnis, tuo mažiau į priekį jis žiūri (Lietuvoje dažnas abiturientas savęs dar nemato kaip specialisto). Atitinkamai ir vaiko sprendimai motyvuoti trumpalaikės, momentinės naudos. Pamatęs galimybę gauti momentinės naudos vaikas ja naudojasi nesukdamas galvos dėl pasekmių. Kai tėvai susibars supratę, kad vienu iš jų buvo pasinaudota, vaiko pasaulyje tai jau bus visai kita istorija, niekaip nesusijusi ankstesniais jo veiksmais. Šitaip vaikai greitai išmoksta naudotis skirtumais tarp tėvų. Jie puikiai žino, pas ką prašyti ledų, o pas ką pažaisti kompiuteriu, kuriam rodyti gerus pažymius, o kuriam blogus, kurio reikia prašyti, o kuriam paverkti. Kuo greičiau tėvai pastebės šitas vaikiškas manipuliacijas, kuo greičiau likviduos jų prielaidas, tuo greičiau jie sukurs sistemą, skatinančią vaiką ieškoti išradingesnių būdų. Nepykite ant vaikų, kad jie nuolat randa būdų jus pergudrauti. Priešingai, džiaukitės tuo, nes tai lavina jų planavimo įgūdžius. Kuo geresni planavimo įgūdžiai, tuo daugiau perspektyvų įvertinama. Šitaip su laiku vaikai pradeda įvertinti ir sverti pavojus bei riziką, priimti racionalesnius sprendimus. Savo jėgas tėvai galėtų nukreipti paieškai aukso vidurio tarp nuomonių skirtumų buvimo ir galimybės jomis manipuliuoti užkardymo.

MOKYMAI

Parašykite komentarą

El. pašto adresas nebus skelbiamas. Būtini laukeliai pažymėti *

Norėdami pamatyti užduotį, turite aktyvuoti Javascript